Saturday, October 1, 2011

Persahabatan

Persahabatan itu Berkawan. Berkawan itu indah. Indah bila dihargai. Indah kerana ada orang yang memahami kita. Persahabatan itu satu perhubungan diantara insan-insan untuk berkenal, berkawan, berdunia dan bersama mengharungi satu perjalanan kehidupan. Dalam bersahabat banyak ranjau suka dan duka akan ditempuhi dan diharungi.

Tapi memang susah hendak dapat kawan yang sama-sama ada pada masa kita susah, tapi sangat senang untuk dapat kawan-kawan pada masa kita senang. Biasala, lumrah kehidupan.
Hidup kita ini ibarat roda. Kejap kita diatas, Kejap Kita dibawah. Kalau berkawan, biar berkawan unntuk selamanya.

Kawan tikam Kawan, Kawan makan Kawan??? Apa semua tu??? Kenapa selalu terjadi permainan macam tu??? Depan baik, tapi belakang umpama manusia jelmaan syaitan. Perlu ke memburuk-burukkan kawan sendiri untuk diri sendiri kelihatan baik??? Perlu ke???

Sakit dan terkilan bila ada kawan macam itu...!!! Bukan senang kita hendak suka orang tapi mudah untuk kita benci orang. Tapi kita perlu ingat sekali kita benci orang, 10 kali orang akan benci kita. Kita cuba jadi baik. Kita cuba ikut rentak semua orang. Kita cuba beri kepuasan dan kegembiraan pada semua orang. Kita cuba lakukan yang terbaik pada semua orang. Tapi kenapa susah sangat untuk semua orang di sekeliling menghargai diri kita??? Terutamanya KAWAN.

Dalam hidup ini, aku susah benci orang. Tapi untuk kali ini, aku dah benci 3 orang yang tidak akan aku maafkan sehingga akhir hayat. 3 orang ini mempunyai sifat persamaan yang sama, sangat sama. Depan nampak baik sangat, tapi dibelakang perghhhh, memang umpama manusia jelmaan syaitan. Cukupla aku dah cukup terkilan kenal dan berkawan dengan 3 orang macam tu.

Aku tak harap lagi korang wujud dalam hidup aku. Tolong pergi jauh dari hidup aku. Aku dah cukup baik menjauhkan diri dari korang, aku dah cukup baik kerana buat tataw hal korang. Tolongla, aku dah tak kenal siapa korang. Tapi sayang diantara 3 ni ada 1 orang yang tak habis-habis menyusahkan hidup aku. Kononnya nak tunjuk dia baik la sangat. Hang ingat aku tak kenal siapa hang??? Hang ingat aku tataw apa hang pernah buat pada aku dan orang lain??? Cukupla!!! Aku sangat-sangat benci dan meluat dengan hang. Hang memang bangkai!!! Hang memang kejam!!! Hang memang manusia jelmaan syaitan!!! Tolongla pergi jauh dari hidup aku...!!! Hang ambik la apa hang nak.. sekalipun bekas aku.!!! Cukup disini kemunculan hang, aku sudah ada hidup aku yang baru. Aku x perlu kawan macam hang lagi, tak perlu sebut nama aku walaupun sekali. Aku pun x pernah ganggu hidup hang. CUKUP..-end-

Persahabatan itu Indah bila dijaga dan dihargai.
Persahabatan itu Erat bila disemai dan dipupuk.
Persahabatan itu Best bila kita rapat dan erat.
Hargai satu Nilai Persahabatan untuk Kehidupan Indah Kekal Selamanya. =)

hansjoe0711@yahoo.com